lindamaja.blogg.se

Raka nackstycken.

Publicerad 2013-11-09 11:00:29 i Allmänt,

Har nu bläddrat igenom bloggarna som jag läser dagligen och sett att många är emot raka nackstycken. Jag har inte varit så insatt i den debatten men jag kan hålla med. Jag hade inte alls så bra koll som jag trodde om utrustning till hästen. Det är ju absolut viktigast att hästen trivs i sin utrustning. Man ska alltid ta hästen i första hand. Sedan förstår jag ju absolut de som kanske inte har råd med det allra dyraste PS tränset, men man kan ju alltid försöka göra det bästa av situationen. Ett litet ludd eller en liten vadd kan ju inte vara så dyr som kan dämpa trycket någorlunda. Det är som sagt oerhört viktigt att hästen trivs med det som den har på sig dagligen medan vi ryttare sitter på ryggen och har ett tag om tygeln. Tränset får inte trycka varken i nacken eller på nosryggen eller någon annan stans.
 
Det är ju såklart samma sak med sadeln. Den kan inte klämma bara för att man inte orkar byta den eller som ryttare trivs i den. Det är framförallt hästen som den måste passa, sen kan vi människor anpassa oss rätt så lätt. Det är viktigt att man tänker på hästens bästa men skälvklart ryttarens med. Hästen och ryttaren ska vara ett team som hjälps åt. Ett team funkar ju inte om någon av dem blir skadade av utrustningen?
 
Nu vill jag att alla ni läsare tänker igenom detta och  ni får jätte gärna kommentera själva vad ni tycker och tänker.
 
/Linda
 

Kommentarer

Postat av: Annika

Publicerad 2013-11-09 13:41:38

Fin häst :)

Postat av: Anonym

Publicerad 2013-11-10 14:23:01

Jag har inte märkt någon större skillnad på mina träns där ett av flera är bättre format nackstycke, men mina träns sitter väl anpassade efter min häst där av inga skador. :)

Men visst mycket av trycket hamnar ju där.
Vilket dom är känliga för, men mina har mjuk paddning dessutom. :)

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Om oss!

Vi är två ponny-tävlingsryttare med höga mål om en god framtid. En dressyrryttare och en hoppryttare, så blandade inlägg bjuder vi på. Maja 14år och Linda 12år. Om ni vill höra av er till oss, mejla : [email protected] /Maja och Linda

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela