lindamaja.blogg.se

Dressyrtips! "Korta lädrerna och rid bättre"

Publicerad 2013-04-15 20:46:23 i Linda,

(bild från google)

När ryttare i allmänhet vill börja ägna sig åt lite mer ”seriös” dressyrträning skulle jag säga att det är relativt vanligt att de uppmanas att länga sina stigläder för att därigenom komma djupare ner i sadeln och ”få längre ben” (har hänt mig)..

De som framför allt är hoppryttare brukar enligt mig ofta rida med (för) korta stigläder när de ska ”trimma” sina hästar och dels ser det helt enkelt FULT ut men det blir också svårt att verkligen komma åt hästen med skänklarna, framför allt i kort trav, det är vad jag tror i alla fall.

Men, hur mycket man än eftersträvar ”långa ben”, djupt säte osv inom dressyren så kan detta faktiskt ibland försvåra ridningen (i alla fall om det blir överdrivet). Det är svårare om att rida på ett korrekt sätt om man har (för) långa stigläder i dressyren. Skänkeln blir ofta flaxig och ostadig.

Därför intalar jag alla dressyrryttare där ute (inklusive mig) att korta stiglädrerna några hål, det kommer att kännas bättre.

/Linda

 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Om oss!

Vi är två ponny-tävlingsryttare med höga mål om en god framtid. En dressyrryttare och en hoppryttare, så blandade inlägg bjuder vi på. Maja 14år och Linda 12år. Om ni vill höra av er till oss, mejla : [email protected] /Maja och Linda

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela